Tuesday, December 23, 2008

handphone aku...

Salam... aku nk citer psl henpon aku... mula2 aku guna henpon ms aku start masuk UiTM... aku beli henpon guna duit sendiri.. henpon yg aku gunakan sony erikson T10... guna pun tak lama sebenarnya, lebih kurang dlm 3 bulan jer... lps tu aku tukar henpon nokia 3310... guna lbh kurang 3 tahun... abis je blajar then dpt keje... biler dh dpt keje ni adala duit skit... tp gaji xdela bsr mn pun... cukupla utk buat blanja sndr2... time ni mata dh meliar dh, tukar lg henpon... kali ni canggih skitla tp dh cukup berbaloi bagi aku... nk beli yg mahal2 n canggih2 pun bukan ada duit sgt... so aku beli henpon nokia 6610i... function dlm dia ada camera ngan radio... aku pilih yg ni pun sbb aku ske dgr radio... ekekeke senang skit pd akula... lps tu terjadilah 1 kisah berkenaan henpon aku...

Kalu tak silap aku time tu raya pose n berlaku kat kampung aku... mak aku soh g kedai kat hujung kampung... aku pun naikla moto sebab kalu jalan kaki kompem berpeluh2... then dh beli brg2 aku blklah rumah... smpi je kat rumah aku trus cr henpon aku... puas 1 rumah nenek aku tu aku selongkar tp still tak jumpa... mmg kecohla dibuatnya... then aku igt2 blk kat mn aku letak... manalah tahu kot2 aku ada bawa pegi kedai ker... tp mmg xjumpa... so aku tawakal jela yg mmg bukan rezeki aku utk henpon tu... lbh kurang seminggu gakla aku sedih sbb kehilangan henpon aku tu sampai tak lalu makanlah... then mak ngan ayah aku pujuk soh beli baru... derang tambah duit skit... so aku pun ikut jela...

So aku beli henpon 6020... function dia ada camera jer... mls nak beli yang canggih2, nnt tkt ilang lg... kang lagi sebulan plak aku tak makan... tp berlaku lagi perkara yang tak diingini... kali nie berlaku masa raya cina tahun lepas... tempat kejadian sama lagi, kat kampung aku... citernya begini... besela kalu kat kampung aku ni mls skit nk bangun pepagi... tp dh terbese mesti pepagi aku dh bangun... paling lewat pun kul 8.30 aku bangun tido... benda ni terjadi dlm kul 8 pagi... aku bangun seperti bese pagi tu... aku letak henpon aku kat rak buku berdekatan henpon ayah aku... so aku trus g bilik air basuh muka then trus g dapur tolong drg sediakan sarapan pagi... waktu tu xdela ramai sgt pun kat umah nenek aku tu, yg ada cuma keluarga aku ngan keluarga pakcik aku... so budak2 bujang sumer belum bangun lagi kecuali 2 org sepupu aku tu... biler dh abis tolong drg kat dapur trus aku ke ruang tamu semula sebab nk amik henpon aku... lagi pun ms tu mak aku tgh kemas2 tilam tempat bdk2 bujang ni tido... mak aku msk bilik yg aku tido tu, then mak aku jumpa henpon ayah aku... mak aku dh pelikla plak sebab tetiba henpon tu ada kat c2 sedangkan tak de sape pun bw msk bilik... then aku check henpon aku... tak de kat tempat yg sepatutnya, aku dh cuak giler... merata2 aku cr keliling rumah... mak aku assume aku salah letak... tp aku bg th mak aku yg aku letak sebelah henpon ayah aku... aku dh nk nangis time tu bukan sebab henpon aku ilang tp sumer nombor2 dlm henpon tu... ayah aku siap tepon seseorang nak mintak tolong tgk2kn henpon aku 2... tp mmg tak jumpa pun... sedih2 mmgla sedih tapi nak wat mcm mn bukan rezeki aku lg... cuma kali ni aku 1 family target adik sepupu aku yg amik.. tu pun sebab sebelum ni dia penah curik duit mak dia... tp kami takla tuduh depan2... mls nk kecoh2 & lg pun dia sebahagian dr ahli keluarga gak...

So lg skali aku kena beli henpon br... kali ni aku beli model nokia 6630... kali ni function dia MP3, camera... ermm frust gakla sbb dh 2X ilang... so buat aku lebih berhati2 biler blk kampung... ke mana je aku bawa henpon aku kecuali masuk toilet, so aku sorokkn kat dalam begla... kwn2 aku yg tahu citer ni pun nasihat aku setiap kali aku blk kampung soh aku jaga henpon bebaik...

Then tetiba semalam petang (23/12/2008) ms aku dh smpi umah lps blk keje, mak aku hulur henpon kat aku... aku terkejutla... aku tanya mak aku henpon saper ni & nak wat aper... mak aku bg tahu tu lah henpon aku yg ilang tu... aku jd lagi terkejut... mak aku cakap rupa2nya bukan adik sepupu aku yg amik tp kakak dia.. atas alasan aper dia amik mak aku tak la plak tanya ngan family dia... tu pun masa mak dia serahkan kat mak aku pun sorok2... mak dia kata mak dia jupe masa tgh kemas2 bilik bdk pompuan tu... then dia ngan hubby dia tanyala kat anak dia tu sp punyer henpon... bdk pompuan tu bg thla yg henpon tu aku punyer, dia amik... rs2 aku bdk tu kena mrh kot ngan mak ngan ayah dia... dhla ayah dia garang giler... so last2 aku dh ada 2 henpon... tapi aku serahkan henpon tu kat ayah aku untuk dia guna... sian plak aku tgk henpon yang dia guna skrang ni... tulisannya kecik, yela org tua mata dh tak berape nk clear... tapi dia ada ckp yg dia nk beli baru... huhuhu so aku dpt blkla henpon lama aku tu nnt...

2 comments:

  1. x pernh aku beli hpon sendiri.mostly org kasi je. org kasi aku terima..ekekke

    ReplyDelete
  2. hihihi...
    ermm aku xde org nk kasila esca...

    ReplyDelete